Tiedote: Ympäristöystävällinen FOODDUCK®–leviteannostelija on patentoitu Euroopassa

Orkla ja Foodduck Oy ovat puoliksi omistamansa FD Holding Oy:n kautta saaneet Suomessa kehitetylle ja valmistetulle FOODDUCK-leviteannostelijalle patentin Euroopassa. Vastaava patenttihakemus on hyväksytty myönnettäväksi myös Yhdysvalloissa. FOODDUCK-leviteannostelijan myynti on alkanut menestyksekkäästi Suomessa, ja yhtiöt valmistautuvat nyt kansainväliseen laajenemiseen.

FOODDUCK-leviteannostelija on suomalainen innovaatio, joka julkistettiin vuoden 2014 lopulla. Se on ympäristöystävällinen, kestävää kehitystä tukeva ja hygieeninen vaihtoehto levitteiden annos- ja rasiapakkauksille ravintoloiden ja ruokaloiden noutopöydissä.

”Olemme erittäin tyytyväisiä liiketoiminnan käynnistymiseen Suomessa, ja palaute FOODDUCK-leviteannostelijan käyttäjiltä on ollut positiivista. Aiomme nyt laajentaa konseptiamme niin, että FOODDUCK-annostelijoista voidaan tarjota entistä laajempi levitevalikoima”, sanoo Timo Sorsavirta, Foodduck Oy:n toimitusjohtaja.

FD Holding Oy, jonka Orkla ja Foodduck Oy omistavat puoliksi, vastaa FOODDUCK-leviteannostelijaan liittyvistä teollisoikeuksista ja patenteista. Yhtiöiden välisen sopimuksen mukaan Foodduck Oy vastaa FOODDUCK-leviteannostelijoiden valmistuksesta, myynnistä ja markkinoinnista ja Orkla tuottaa näissä laitteissa käytettävät levitteet sekä vastaa näiden levitteiden maahantuonnista, myynnistä ja jakelusta niin Suomessa kuin kansainvälisesti.

Orkla
Orkla on brändättyjen kulutustavaroiden ja konseptoitujen ratkaisujen johtava toimittaja ruokakaupoille, ammattilaiskäyttöön ja leipomoille Pohjoismaissa, Baltiassa, valituilla markkinoilla Keski-Euroopassa sekä Intiassa. Orkla on listautunut Oslon pörssiin, ja sen pääkonttori on Oslossa. Vuonna 2015 yhtiön liikevaihto oli 32 miljardia Norjan kruunua ja sillä oli 14670 työntekijää.

Orklan liiketoiminta-alue Orkla Food Ingredients on johtava leipomoalan tuotteiden tarjoaja Pohjoismaissa, ja sillä on myös kasvava markkina-asema valituissa maissa muualla Euroopassa. Sen merkittävimmät tuotekategoriat ovat margariinit ja voi-kasviöljyseokset, hiivat, marsipaanit ja jäätelöainekset. Orkla Food Ingredientsillä on myynti- ja jakeluyhtiöitä 15 maassa, niin että se on lähellä asiakkaitaan.

Foodduck Oy
Foodduck Oy on suomalainen vuonna 2012 perustettu yritys. Foodduck Oy on edelläkävijä ravintoloiden asiakaspalvelutiloissa ja ammattikeittiöissä käytettävien rasvojen, tuorejuustojen ja muiden levitteiden automaattisissa annosteluratkaisuissa. FOODDUCK-leviteannostelija on ainoa laatuaan maailmassa. Visiomme mukaan FOODDUCK on tulevaisuudessa niin ravintolalle kuin ruokailijoille merkki vastuullisesta ja ekologisesta leipäpöydästä.

Lisätiedot:
Ib Mortensen
Director – International Business Development, Orkla Food Ingredients
P. +45 20 40 11 58
ib.mortensen@kaka.se

Timo Sorsavirta
Toimitusjohtaja, Foodduck Oy
P. 050 414 0004
timo.sorsavirta@foodduck.fi

Voit ladata tiedotteen myös pdf-muodossa: Lataa tiedosto